Τα πρόσθετα στο WordPress
Κακό!Μέτριο!Καλό!Πολύ καλό!Άψογο!

Τα πρόσθετα (plugins) είναι τμήματα κώδικα PHP, τα οποία σας επιτρέπουν να επεκτείνετε τις δυνατότητες που σας προσφέρει η βασική εγκατάσταση του WordPress. Δεδομένου ότι το WordPress είναι ένα από τα πλέον διαδεδομένα CMS (Content Management Systems) αυτή τη στιγμή, υπάρχει μια τεράστια κοινότητα από χρήστες και προγραμματιστές που το υποστηρίζουν. Αυτό επιτρέπει στους διαχειριστές (webmasters) να επιλέγουν από μια τεράστια «αποθήκη», αποτελούμενη από χιλιάδες πρόσθετα, και να αυξάνουν τις δυνατότητες και τις υπηρεσίες που παρέχει το site τους, εύκολα, γρήγορα και κυρίως χωρίς καθόλου γνώσεις προγραμματισμού (άλλωστε, ένα από τα βασικά προτερήματα του WordPress, σε σχέση με άλλα CMS, είναι ακριβώς αυτή η ευκολία που παρέχει για την επέκταση των δυνατοτήτων του). Πρακτικά, για κάθε δυνατότητα που θα φανταστείτε, υπάρχει τουλάχιστον ένα πρόσθετο που μπορεί να την κάνει πραγματικότητα.

Σε αυτό το άρθρο, θα δούμε τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να εγκαταστήσετε και να διαχειριστείτε πρόσθετα στο WordPress και θα παρουσιάσουμε μερικά «must have» πρόσθετα που θα σας βοηθήσουν να κάνετε το site σας πιο αποτελεσματικό, να καταπολεμήσετε το spam και να αυξήσετε την επισκεψιμότητά (traffic) του.

ΠΩΣ ΘΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΗΣΕΤΕ ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΤΟ WORDPRESS

Το WordPress είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να είναι πανεύκολο στη χρήση του και το ίδιο ισχύει και για τον τρόπο που μπορεί κανείς να εγκαταστήσει πρόσθετα σε αυτό. Ουσιαστικά, αν έχετε διαβάσει το προηγούμενο άρθρο μας και έχετε ήδη εγκαταστήσει το WordPress, είστε έτοιμοι να εγκαταστήσετε πρόσθετα και να επεκτείνετε τις δυνατότητές του. Το μόνο που θα πρέπει να κάνετε, αρχικά, είναι να πραγματοποιήσετε μια αναζήτηση για τα πρόσθετα που σας ενδιαφέρουν.

Αφού συνδεθείτε, λοιπόν, στον «Πίνακα Ελέγχου» («Dashboard») του WordPress, θα πρέπει να επιλέξετε την καρτέλα «Πρόσθετα» («Plugins») στο αριστερό μενού και στη συνέχεια να πατήσετε στο σύνδεσμο «Νέο πρόσθετο» («Add New») που θα εμφανιστεί. Δεξιά, θα εμφανιστεί μια σελίδα, στην οποία μπορείτε να πραγματοποιήσετε αναζητήσεις. Εκεί, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όρους για τις δυνατότητες που θέλετε να προσθέσετε, όπως π.χ. «SEO», ούτως ώστε να περιορίσετε τα αποτελέσματα στα πρόσθετα που σας ενδιαφέρουν. Εάν δεν εμφανιστούν πρόσθετα ή αυτά που θα εμφανιστούν δεν καλύπτουν τις ανάγκες σας, μπορείτε να δοκιμάσετε παραλλαγές των όρων που αναζητήσατε (π.χ. «Search Engine Optimization»), όπως θα κάνατε και σε μια αναζήτηση στο Google.

Κάτω από το όνομα κάθε προσθέτου, εμφανίζονται δύο σύνδεσμοι. Ο ένας σας δίνει τη δυνατότητα να δείτε κάποιες λεπτομέρειες για το συγκεκριμένο πρόσθετο (όπως π.χ. αν είναι συμβατό με την έκδοση του WordPress που έχετε εγκαταστήσει και αν υπάρχουν διαπιστωμένα προβλήματα (bugs) ή απαιτούνται περισσότερες ενέργειες από την πλευρά σας μετά την εγκατάσταση), ενώ ο άλλος σας επιτρέπει να το εγκαταστήσετε απ’ ευθείας. Δεν συνιστάται να εγκαθιστάτε πρόσθετα προτού διαβάσετε περισσότερα γι αυτό, καθώς δεν είναι όλα τα πρόσθετα συμβατά με όλες τις εκδόσεις του WordPress. Είναι επίσης σημαντικό να διαβάζετε αυτές τις λεπτομέρειες, διότι κάποιο πρόσθετο μπορεί να απαιτεί επιπλέον ενέργειες που εσείς δεν είστε σε θέση να κάνετε, είτε επειδή δεν έχετε τις απαραίτητες γνώσεις, είτε γιατί δεν έχετε την απαιτούμενη πρόσβαση στο διακομιστή (server) που φιλοξενεί το site σας.

Διαβάζοντας τις λεπτομέρειες, θα μπορέσετε να καταλήξετε στο σωστό πρόσθετο που θα παρέχει τις περισσότερες δυνατότητες και θα απαιτεί τη λιγότερη δυνατή παραμετροποίηση από μέρους σας. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι επειδή οι πληροφορίες συμβατότητας των προσθέτων με τις διάφορες εκδόσεις του WordPress παρέχονται από χρήστες του WordPress (όπως εσείς) και όχι από την ομάδα που το κατασκευάζει, είναι πιθανό κάποιο πρόσθετο να δουλεύει με την έκδοσή σας, παρ’ όλο που στις πληροφορίες του αναγράφεται ότι δεν είναι συμβατό με αυτήν. Παρ’ όλα αυτά, είναι ασφαλέστερο να δοκιμάζετε τέτοιους πειραματισμούς μόνο σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει κάποια καλύτερη εναλλακτική λύση, καθώς η εγκατάσταση ενός ασύμβατου προσθέτου μπορεί να καταστήσει αδύνατη την πρόσβαση στον «Πίνακα Ελέγχου» ή ακόμα και στο ίδιο το site σας. Σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να συνδεθείτε απ’ ευθείας στο διακομιστή που το φιλοξενεί μέσω FTP και στη συνέχεια να διαγράψετε το φάκελο του προσθέτου από το φάκελο “/wp-content/plugins”). Γι αυτό το λόγο, είναι σημαντικό να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και, σε περιπτώσεις που δεν είστε σίγουροι, να ζητάτε διευκρινίσεις στο forum του WordPress.

ΠΩΣ ΘΑ ΡΥΘΜΙΣΕΤΕ ΤΑ ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΠΟΥ ΕΓΚΑΤΑΣΤΗΣΑΤΕ

Ορισμένα πολύ απλά πρόσθετα (π.χ. αυτά που δημιουργούν το sitemap του site σας) δεν απαιτούν καμία επιπλέον ρύθμιση από εσάς. Τις περισσότερες φορές, ωστόσο, θα χρειαστεί να ρυθμίσετε το πρόσθετο που μόλις εγκαταστήσατε, προκειμένου να λειτουργήσει. Η πρόσβαση στις ρυθμίσεις του προσθέτου συνήθως επιτυγχάνεται μέσω ενός συνδέσμου στην καρτέλα «Ρυθμίσεις», ή στην πιο σχετική καρτέλα που υπάρχει στον «Πίνακα Ελέγχου» (π.χ. αν πρόκειται για κάποιο πρόσθετο που σας επιτρέπει να ταξινομήσετε τα άρθρα με το δικό σας τρόπο, είναι πολύ πιθανό ο σύνδεσμος να βρίσκεται στην καρτέλα «Άρθρα»). Τα περισσότερα πρόσθετα περιέχουν αναλυτικές οδηγίες για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να ρυθμιστούν και αυτές οι ρυθμίσεις διαφέρουν σημαντικά από πρόσθετο σε πρόσθετο, ανάλογα με τις λειτουργίες και τις δυνατότητες που προσφέρει το καθένα. Γι αυτό το λόγο, δε θα μπούμε σε περισσότερες λεπτομέρειες σε αυτό το άρθρο.

ΠΟΙΑ ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΗΣΕΤΕ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ

Τα πρόσθετα που θα επιλέξετε να εγκαταστήσετε ποικίλλουν, ανάλογα με τις υπηρεσίες που προσφέρει ή επιθυμείτε να προσφέρει το site σας. Σίγουρα, όμως, κάποια πράγματα παραμένουν κοινά για όλα τα sites, γι αυτό και θα επικεντρώσουμε το ενδιαφέρον μας σε κάποια πρόσθετα που είναι ευρέως διαδεδομένα και που πιθανότατα θα χρειαστείτε, ασχέτως με το περιεχόμενο του site σας.

Το πρώτο πρόσθετο που θα πρέπει να εγκαταστήσετε, κατά την άποψή μας, ονομάζεται Google XML Sitemaps. Το συγκεκριμένο πρόσθετο δημιουργεί ένα «χάρτη» (sitemap) του site σας και τον ενημερώνει αυτόματα κάθε φορά που πραγματοποιείτε κάποια αλλαγή σε αυτό (π.χ. κάθε φορά που δημοσιεύετε ένα νέο άρθρο ή δημιουργείτε μια νέα σελίδα). Ο χάρτης αυτός αποθηκεύεται στο διακομιστή σας σε μορφή XML και περιέχει συνδέσμους για όλες τις σελίδες και τα άρθρα του site σας, την ημερομηνία και την ώρα που τροποποιήθηκαν για τελευταία φορά, τη συχνότητα με την οποία τροποποιούνται, καθώς και τη «βαρύτητα» που έχει το καθένα από αυτά (την προτεραιότητα, δηλαδή, με την οποία θα τα εντάξει κάποια μηχανή αναζήτησης στα αποτελέσματά της). Αυτός ο χάρτης θεωρείται πολύ σημαντικός για κάθε site, αφού δίνει άμεσα τη δυνατότητα στα search bots (τα «ρομπότ» των μηχανών αναζήτησης) να εντοπίζουν τυχόν αλλαγές στο site σας, χωρίς να πρέπει να ψάχνουν μόνα τους γι αυτές τις αλλαγές. Με πολύ απλά λόγια, όταν κάποιο search bot καταφτάνει στο site σας, ενημερώνεται από το WordPress ότι ένας χάρτης του site υπάρχει διαθέσιμος σε αυτό το αρχείο και τον συμβουλεύεται για να καταχωρήσει σωστά τους συνδέσμους που το απαρτίζουν.

Ένα άλλο πρόσθετο, που μάλλον αποτελεί και το κορυφαίο από άποψης SEO, είναι το Yoast. Αυτό το πρόσθετο είναι το πρώτο και το τελευταίο που θα χρειαστεί ένας μέσος χρήστης, για να βελτιώσει σημαντικά την εμφάνιση (και, μέσω αυτής, και την κατάταξη) των αποτελεσμάτων του στις μηχανές αναζήτησης. Το Yoast δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες του WordPress να βλέπουν και να προσαρμόζουν «ζωντανά» τον τρόπο που θα εμφανίζεται κάθε άρθρο τους στις μηχανές αναζήτησης, παρουσιάζοντας ένα ενδεικτικό αποτέλεσμα, κάτω ακριβώς από το κουτί επεξεργασίας, με τον ίδιο τρόπο που αυτό θα εμφανιστεί στο Google. Με αυτό τον τρόπο, ο χρήστης έχει το προνόμιο να βλέπει και να επεμβαίνει στον τρόπο εμφάνισης του αποτελέσματος, μέχρι να καταλήξει σε κάτι που τον ικανοποιεί. Φυσικά, το SEO απαιτεί και πολλές άλλες ενέργειες για να γίνει ακόμα πιο αποτελεσματικό, όμως αυτές ξεφεύγουν από τη σκοπιά του παρόντος άρθρου.

Τέλος, επειδή μεγάλη επισκεψιμότητα σημαίνει συνήθως και πολλά ανεπιθύμητα σχόλια στα άρθρα (καθώς τα spam bots συχνάζουν εκεί όπου πιστεύουν ότι θα πετύχουν τα περισσότερα clicks στα επιβλαβή links που καταχωρούν), είναι πολύ σημαντικό να προνοήσετε από νωρίς για την καταπολέμηση του spam, εγκαθιστώντας ένα αποτελεσματικό anti-spam μηχανισμό. Στην περίπτωση του WordPress, ο αποτελεσματικότερος μηχανισμός όλων ακούει στο όνομα Akismet και αυτό το επιβεβαιώνουν και τα στατιστικά που παρέχει, τα οποία λένε ότι ήδη έχει «μπλοκάρει» περισσότερα από 47.000.000.000 ανεπιθύμητα σχόλια. Το Akismet είναι σε θέση να συγκρίνει αυτόματα κάθε σχόλιο που καταχωρείται στο site σας με τα ανεπιθύμητα σχόλια που περιέχει στη βάση δεδομένων του και να καταλήγει σε ένα συμπέρασμα για το αν αυτό θα πρέπει να θεωρηθεί ανεπιθύμητο ή όχι. Με αυτό τον τρόπο, το site σας θα παραμένει πάντα καθαρό από spam. Η χρήση του είναι δωρεάν και αποτελεί ένα από τα ελάχιστα πρόσθετα που έρχονται προεγκατεστημένα με το WordPress. Για να το ενεργοποιήσετε, το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να ακολουθήσετε τις οδηγίες και να δημιουργήσετε ένα προσωπικό «κλειδί» για το site σας.

Ad24 Ad24 - Pay Per Click Ad Network
Διαφημιστείτε ή προβάλετε διαφημίσεις στην ιστοσελίδα σας, με το μοναδικό Ελληνικό PPC Ad Network!
HostGator HostGator
Web Hosting από $4.95 το μήνα. Εγγραφείτε τώρα μέσω του GreekAffiliates.gr και κερδίστε έκπτωση!


Ημερομηνία τελευταίας ενημέρωσης: 09/04/2017.

ΓΝΩΜΕΣ
Η ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ

Έχετε προσωπική άποψη για το άρθρο που μόλις διαβάσατε; Μοιραστείτε την με τους υπόλοιπους αναγνώστες μας, προσθέτοντας το σχόλιό σας παρακάτω. Προσπαθήστε να είστε εντός θέματος, αποφεύγοντας τις προσβολές και το SPAM. Όλα τα σχόλια δημοσιεύονται κατόπιν ελέγχου από την ομάδα του GreekAffiliates.gr.


επτά × = 35